انواع کابل‌هایی که سینی کابل برای محافظت از آن‌ها مناسب است

انواع کابل‌هایی که سینی کابل برای محافظت از آن‌ها مناسب است

هدف این مقاله بررسی انواع کابل‌هایی است که سینی کابل برای عبور و محافظت از آن‌ها مناسب است. این مقوله از آن جهت حائز اهمیت است که تنها هدف سینی کابل حفاظت، ایجاد مسیر عبوری و تثبیت کابل‌ها در مسیرشان است. کابل‌ها و سینی کابل بخشی از مدیریت سیستم توزیع هستند. کابل‌هایی که برای عبور از سینی کابل تولید شده‌اند، ویژگی‌هایی دارند که باید در هنگام طراحی سیستم توزیع، مورد توجه قرار بگیرند. این کابل‌ها معمولاً دارای پوسته‌ی فلزی یا پلاستیکی و تک‌رشته‌ای هستند و برای استفاده در انواع محیط‌ها از جمله فضای باز، فضای داخلی، محیط‌هایی با مواد خورنده، محیط‌های با خطر بالا و مناطقی با لرزش‌ و نویز بالا طراحی شده‌اند. همچنین این کابل‌ها در برابر احتراق و دیگر عوامل مکانیکی و دما مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

بیشترین کابل‌هایی که در سینی کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از :

  1. کابل سینی کابل (Tray Cable) – نوع TC
  2. کابل سینی کابل با قدرت محدود – نوع PLTC
  3. کابل با روکش فلزی – نوع MC
  4. کابل‌ با عایق معدنی – نوع MI
  5. کابل فیبر نوری- انواع OFN و OPC
  6. کابل چندمنظوره و ارتباطی- انواع CMX,CM,CMG,CMR,CMP,MP,MPG,MPR, MPP
  7. کابل هشدار حریق- انواع NPLF و NPLR

کابل‌هایی که از سینی کابل عبور می‌کنند می‌توانند روکش پلاستیکی(مثل TC) یا روکش فلزی داشته باشند (مثل MC). با این‌که کابل‌هایی با روکش فلزی را می‌شود آزادانه‌تر به کار بست، اما کابل‌های روکش پلاستیکی مقرون به صرفه‌تر هستند، نصب‌شان ساده‌تر است و در برابر شرایط مختلف، مقاومت خوبی دارند.

به طور کلی، در صورتی که طراحی سیستم توزیع بر اساس استفاده از سینی کابل به عنوان راهکار انتقال و محافظت انجام شده باشد، لازم است انتخاب نوع کابل‌ها نیز با توجه و هماهنگی با سینی کابل انجام پذیرد.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *